Túra az Oszterva kilátópontjára

2021.08.29

Ha olvastátok a Kriván megmászásáról szóló beszámolónkat, már tudhatjátok, hogy augusztus 20-án az Osztervát (Ostrva) vettük a nyakunkba és nem bántuk meg.

Kiindulópontunk a már jól ismert Csorba-tó feletti parkoló volt, ahonnan a kék jelzésen a tátrai villamosvasutat keresztezve kezdtük meg az emelkedést a Poprádi-tó felé. Ez az első 4 kilométer volt a bemelegítőnk tavaly is a Tengerszem-csúcs felé, így az ismerős úton mindenki jó kedéllyel, beszélgetve haladt. Szerencsénkre még a nap is kisütött, így a napszemüvegek is előkerültek.

Az Osztervát minden Tátra-járó a legkönnyebben és legkisebb fáradtsággal mászható csúcsnak tartja. Még a híres magyar Magas-Tátra túrakalauz író, Nagy Árpád is úgy fogalmaz, hogy a "félcipős turisták erről a helyről érzékelhetik leginkább a Tátra-csúcs (Vysoká, 2560 m) tömbjének hatalmas méreteit (...)."

Nem érdemes tehát ettől a csúcstól megijedni, még akkor sem, ha a Poprádi-tó mellett állva a délkeleti-irányba magasodó sziklafal igencsak meredeknek tűnik lentről. Ugyanis, amint elindulunk a piros jelzésen és a szerpentinen elkezdünk emelkedni, az út hirtelen mégse tűnik olyan meredeknek és a közelség valahogy mindent megnyújt. A kezdő Tátra túrázók félelmeit rögtön elhessegeti az a tény, hogy sok szülő a gyerekeit először erre a könnyű csúcsra viszi föl, így bőven találkozunk mellettünk elfutó, vagy lefele nevetgélve szaladó gyerkőcökkel az úton.

Az tény, hogy mikorra felérünk a nyeregbe, kissé megizzadunk, de ezt nem lehet kispórolni, hiszen erről szól a hegyi túrázás, a szép kilátásért egy kicsit mindig meg kell küzdeni. Ez a küzdelem azonban gyorsan feledésbe merül, mert tényleg kivételes panoráma fogad fent bennünket.

Lőttük a fotókat mi is nagy sebességgel, mert olyan kivételes időben volt részünk, hogy az egész Menguszfalvi-völgy és az Omladék-völgy is elénk tárult a csúcsról. A távolban a csúcsok közül még a Kapor-csúcsot is felfedezni véltük.

Szent István ünnepe volt, így összeálltunk egy közös fotóra a zászlóval. Ez volt a mi ünnepi, közös csúcsmászásunk. Aminek én a magam részéről nagyon örültem, mert mindenki feljött, senki se fordult meg, vagy maradt hátra. Ez azért is volt fontos, mert tudtuk, hogy holnap komolyabb mászására, a Krivánra vállalkozunk, melyre nem mindenki fog velünk tartani.

Ahogy álltam a csúcson és néztem a völgyet, a hatalmas hegyeket, a fentről aprónak tűnő Poprádi-tavat és a menedékházat, olyan kivételes nyugalom töltött el, amiért elkezdtem ezt az egészet, és tudtam, hogy ismét minden a helyén van. A lejtmenet már csak jutalomjáték volt. Ettünk egy-egy jó levest a tó melletti menedékházban és szépen, jó kedéllyel beszélgetve lecsorogtunk a kocsikhoz.

Este a poprádi szállásunkon, jó hangulatban beszélgettünk, söröztünk és tekintettünk vissza erre a szép napra.

Kiindulópont: Poprádi-tó alatti parkoló (Popradské Plezo Tez)

Visszaérkezés: Poprádi-tó alatti parkoló (Popradské Pleso Tez))

Táv: kb. 16 km

Útvonal: Popradské Plezo Tez (1250 m) - kék jelzésen - Poprádi-tó (1500 m) - piros jelzésen - Oszterva nyereg (Sedlo pod Ostrvou) (1966 m) - piros jelzésen tovább - Oszterva (1984 m) - piros jelzésen - Oszterva nyereg (1966 m) - piros jelzésen - Poprádi-tó (1500 m) - kék jelzésen - Popradské Plezo Tez (1250 m)