Ereszkedés a Nagy-Krivánról

2019.06.23

A Kárpát-medencét bemutató túráink a Felvidék egyik legészakibb pontján, a Kis-Fátrában folytatódnak. Régóta készültünk a Kis-Fátrabeli kalandunkra. Tudtuk, hogy a Nagy-Fátra jóval tagoltabb, izgalmasabb kistestvére igazi kihívás lesz a számunkra.A Kis-Fátra hegyvonulata a Felvidék északnyugati részén, az Északnyugati-Kárpátokon belül található, a Tátra-Fátra vidék B7 régióját képezi. A Zsolnai-medencével szomszédos, délen a Nagy-Fátrától a Vág folyó választja el. A hagyomány szerint - amit Werbőczy István Tripartitumában is megerősít (1514 Pars I. titulus 11. § 3.) - a Fátra a magyar címerben található három hegy egyike a Tátra és a Mátra mellett, így Réka különös izgalommal várta, hogy a harmadik címerhegyen is ott hagyhassa lépteit.

A Kis-Rozsutec megmászása után mindenki egy kis izomlázzal kelt, de ez nem vette kedvünk, mivel az időjárás előrejelzés nagyon biztató volt és úgy tűnt megússzuk eső nélkül. Chata Vrátna-tól lanovkával emelkedtünk 1500 méteres magasságba és innen "támadtuk" a Kis-Fátra legmagasabb pontját a Nagy-Krivánt. Ennek a napnak azonban nem ez volt a fő kivívása a 200 méteres emelkedéssel, hanem az ezt követő gerinctúra és a mintegy 1300 méteres ereszkedés.

A csúcson szerencsénk volt, még a felhők nem kúsztak be a főgerinc fölé, így sikerült jó pár szép fotót lőnünk. Ezt követően megmutatta a Kis-Fátra különleges magashegyi jellegét és az éles gerincű gyephavast beborította a felhőtakaró, ami következtében a látótávolság kb. 50 méterre csökkent.

Láncot alkotva haladtunk végig óvatosan a gerincen. Hihetetlen volt. A hullámzó gerinc és az újabb és újabb kúpok megmászása sokat kivett belőlünk, és ekkor még nem is sejtettük, hogy milyen kihívásokat tartogat számunkra egy hegyoldal, amit a vihar úgy megtépázott, hogy egy hatalmas stop táblát is kiraktak az út bejáratához.

Mi azonban csak arra mehettünk. Ezt a szakaszt kb. kétszeres idő alatt tettük meg a bedőlt fenyők és a sár miatt, ahol jó pár esés tette emlékezetessé az utat. Miután kiértünk a Nagy-Rozsutec előtti hágóra, mindenki szusszant egy nagyot. Innen már egy másfél óra alatt leértünk Stefánova végállomásunkra.Kivételes hétvége volt, ismét sokat tanultunk a hegyekről, magunkról és örök emlékezetünkbe véstük a harmadik címerhegyet.

Kiindulópont: Snilovské sedlo (1524 m)

Útvonal: Chata Vrátna (750 m) - lanokával - Snilovské sedlo (1524 m) - piros jelzésen - Nagy-Kriván (Velky Krivan) csúcs (1709 m) - piros jelzésen - Snilovské sedlo (1524 m) - piros jelzésen - Chleb (1646 m) - piros jelzésen - Hromové (1636 m) - piros jelzésen - Steny, Juzny Vrchol (1572 m)- piros jelzésen - Sedlo V Stenách (1480 m) - piros jelzésen - Steny, Severny Vrchol (1535 m) - piros jelzésen - Poludnovy Grun (1450 m) - piros jelzésen - Chrbát Stohu (1320 m) - sárga jelzésen - Pod Rozsutcom (1115 m) - zöld jelzésen - Stefánova (625 m)

Visszaérkezés: Stefánova (625 m)