Bor, mámor, Balaton (1. rész)

2021.08.03

Az örök romantikusok biztosan látták a "Bor, mámor, Provance" című filmet, melyben Russel Crowe által alakított bankár élete gyökeresen megváltozik, mikor nagybácsikájától egy kastélyt és szőlőbirtokot örököl Provance-ban. Gyönyörű környezetben forgatott film, melynek könnyedsége megfogja a nézőt az első pillanattól kezdve. Ilyen volt a Balaton-felvidéken is kirándulgatni ezen a nyáron.

A nagyvárosi ember hajlamos arra, hogy ha kiszabadul a munka szorításából, úgy kienged, hogy napokig csak fekszik a vízparton és üveges tekintettel próbálja összeszedni magát, hogy végre pihenhessen. Eszébe sem jutna kirándulni, hiszen az fárasztó program és ő pont élete terheit szeretné letenni egy rövid időre, megfeledkezni mindenről, egyszerűen csak könnyűnek lenni. Pedig pont ezt kínálja a Balaton-felvidék azok számára, akik színre, ízekre, kilátásokra, igazi élményekre vágynak.

Ezen a nyáron mi is fogtuk magunkat és útra keltünk, hogy kicsit közelebbről megismerjük a magyar Toszkánának is nevezett Balaton -felvidéket.

Első utunk a Szigligeti várhoz vezetett, melyet sokan a Balaton várának is neveznek. Ennek oka minden bizonnyal elhelyezkedése és az a csodálatos panoráma, melyet a várfalról élvezhetünk szinte minden irányba. A vár a Balaton-felvidék nyugati felén, Keszthelytől 13 kilométerre keletre, a Balaton egykori szigetét képező vulkanikus hegy kúpján emelkedik. Szigligetről egy fél órás séta alatt felkapaszkodhatunk a várkapuhoz, melyre a török időkben soha sem került ki az oszmán zászló. A várba beérve rögtön megtapasztalhatjuk milyen szépen felújított és a jövő számára megtartott történelmi emlékhelyen járunk.

Ha elméláztunk a régi korok mindennapjait bemutató kiállításon, felkapaszkodhatunk a várfalakra, ahonnan elénk tárulnak a vulkanikus kúpok és a Balaton. Láthatjuk innen a Badacsonyt, a Csobánc és a Szent-György hegy kiemelkedő kúpjait egyaránt. Mámorító a kilátás, melyet a várból lefelé haladva érdemes enyhíteni egy finom fagylalttal a Szigligeti Várkávézóban. A fagyi egyszerűen mennyei.

Ha reggel időben indultunk Szigligetre, és a várhegy megmászása után maradt még bennünk egy kis szusz, érdemes tovább gurulni a Badacsony tömbjéhez. A Badacsony-hegyet vagy lent a városban parkolva a Kisfaludy útról, vagy pedig a Kisfaludy-ház étterem mellett található parkolóból indulva lehet meghódítani. Innen hosszú lépcsősor vezet a hegy bazaltrétegéhez, majd turistaút a Kisfaludy-kilátóhoz, ahol ismét szép kilátásban gyönyörködhetünk. Lefelé jövet éhségünket a Kisfaludy étteremben csillapíthatjuk szemlélve a szőlőtőkékkel tarkított hullámzó dombokat, melyek egészen a Balatonig érnek. A vidék jellegzetes szőlőfajtái az olaszrizling, a rizlingszilváni, a szürkebarát, a tramini és a csak erre a tájegységre jellemző kéknyelű. Ezek közül valamelyikből érdemes kóstolni és szomjunkat oltani.

Augusztusban még rengeteg program közül választhatunk, így érdemes e csodás vidék felfedezésére vállalkozni. Élmény-és bortúrák indulnak a szubmediterrán szigligeti halmokon és a Badacsony hegyre egyaránt. Augusztus második felében pedig holdtúrákon is részt vehetnek az ide látogatók, melyeken a késő nyár csillag- és holdfényes estéi adják meg a különleges hangulatot.