Barangolás a Csíki-Alpokban

2019.06.07

Az Egyes-kő menedékház (1504 m) és az Öcsém-tető (1707 m)

Túránk újra Erdélybe vezetett. 2019-ben nagy izgalommal vártuk, hogy nekivágjunk a hegyeknek, és, hogy ismét magunkba szívhassuk az erdélyi vadon illatát, érezzük ereink lüktetését a meredek oldalak leküzdése közben és azt a jóleső melegséget a gyomrunkban, amikor az erdő közepén elérünk egy menedékházat. Több ötlet is felmerült, melyeket Zeteváralján lévő szálláshelyünkön, a Hétvezér Panzióban (https://hetvezerpanzio.ro) vitattunk meg. Gondolkoztunk a Gyilkos-tótól megközelíthető Gyilkos-kilátón (1375 m) és a Békás-szorost közre fogó hegycsúcsok közül a Kis-Cohárd tetőn (1345 m), de végül a 2018-ban felfedezett, de még sok kihívást magában rejtő Egyes-kő nyert.

Ezúttal azonban nem a menedékház, hanem az onnan megközelíthető Öcsém-tető volt a végső célunk. A csúcstámadó csapat négy főből állt össze. Ebből már hárman 2018-ban a piros háromszög jelzésen elértük az Egyes-kő menedékházát, de ezúttal egy másik útvonalon akartuk ezt megismételni és onnan egy kis pihenő után megpróbálni az Öcsém-tető elérését. Balánbányábát (Balan) 1,5-2 órás autózás után értük el. Ezúttal az első templom után, a Kovács P. utcán (Pr. Fierarului) fordultunk túránk kiindulópontjához, a kék jelzés felé.

10:30-kor indultunk el, egy közös csapatfotó készítése után. Egy székely ember kijött a háza elé, és ajánlott egy "rövidebb utat", ami a kék jelzésbe fut. Megfogadtuk a tanácsát és elkezdtünk szépen emelkedni. Egy gerincen haladtunk felfelé, ami kávé nélkül is felébresztett mindenkit. Az út ismeretlen volt, ezért a térképet folyamatosan figyelve nem hagytuk el a járt utat a járatlanért. Egy kis kitérő után, végül belefutottunk a piros jelzésbe és egy 10-15 perc múlva, egy patakot és egy forrást is érintve értünk fel a mindig kivételes látványt nyújtó, Egyes-kő menedékházhoz (https://www.egyesko.ro/ ).

Itt a menedékházat üzemeltető székelyektől érdeklődtünk a medvék hangulata és a várható időjárás felől, majd kissé megpihentünk és latolgattuk, hogy a várható eső, illetve vihar ellenére megpróbáljuk-e az Öcsém elérését és a fordulót. Tudtunk, hogy az út oda és vissza legalább két óra, amit a menedékházat őrző székely is megerősített hozzá téve, hogy ha a pásztorkutya üldöz, akkor 10 perc alatt is fel lehet jutni az Öcsém-tetőre. Akkor még nem tudtuk, hogy ennek később jelentősége lehet. Egyéb túrázókkal is egyeztetve, az Egyes-kő sziklatömbjét az esztena felől kerülve indultunk útnak ketten. Két társunk a menedékházban maradt, ott várt be minket. A Pásztor-kő sziklafala felé tartottunk, és próbáltuk kicsit habozva megleli a jelzést. Egyikünk szerencsére kiszúrta egy nagy fenyőfa törzsén, így kicsit megnyugodva folytattuk utunkat. Egy kis fekete, erdélyi kutya is velünk tartott, egészen a csúcsig, ami miatt úgy éreztük nagyobb biztonságban vagyunk, hiszen a kutya biztosan jelezné, ha medvét érez. Kétszáz méter emelkedést kellett még leküzdenünk a sok helyen nagyon sűrű, sáros, nehezen járható úton. A viharfelhők is közelítettek, ezért többször elgondolkodtunk azon, hogy visszafordulunk. Végül összeszedtük a bátorságunkat és felértünk a füves platóra, ahonnan már látszott az Öcsémen a kereszt. Sajnos egy zivatarfelhő elkapott minket, így a csúcson nem tudtunk sok időt tölteni, de a csúcsfotó természetesen elkészült. 14:45-re visszaértünk a menedékházhoz, ahonnan 15:30-kor a piros úton indultunk le Balánbánya felé.

Kiindulópont: Balánbánya

Visszaérkezés: Balánbánya

Táv: kb. 10 km

Útvonal: Balánbánya - kék jelzés - Egyes-kő menedékház - Öcsém tetőig a piros jelzésen - Egyes-kő - piros jelzésen - Balánbánya