A Kis-Cohárd megmászása

2017.06.02

Ezúttal egy igazán különleges útvonalat fogunk nektek bemutatni, ami a via ferrata mászóutak között is csemegének számít a Kárpátokban. Ez pedig nem más, mint a Gyilkos-tó mellett tornyosuló Kis-Cohárd merész sziklafalára épített Wild Ferenc emlékút. A Kis-Cohárdot, ha nem is jártatok a Gyilkos-tónál, biztosan láttátok már képeslapon vagy fotón, mert olyan páratlan látványt a nyújt, ahogy a tóra vetve árnyékát az ég felé nyúlik, hogy már nagyon sokan megörökítették. A Hagymás-hegység Békás-szoros Nemzeti Park az egész Kárpátok egyik leglátványosabb természeti kincse, mely az erózió hatására kialakult és különálló tornyok (Kis-Cohárd, Oltár-kő) sokaságával több kiváló hegymászó gyakorlópályája volt már. Többek között Erőss Zsolt is itt nyitogatta hegymászó szárnyait.A Kis-Cohárd csúcsára vezető via ferrata útvonalat 2016-ban építették ki, mely közel 200 méter hosszúságú. A nem oly tapasztalt hegymászók vagy középhaladó via ferrata mászók számára mindenképpen javasolt a gyergyószentmiklósi hegyimentő szolgálattól egy kísérőt kérni az úthoz, hogy elkerüljük a meglepetéseket.

A kiindulópont a Gyilkos-tónál található Hotel Turist, ahol egyrészt parkolhatunk, másrészt tábla mutatja merre induljunk a beszálló felé. A hoteltől 15 perc kapaszkodóval, a jól követhető kék háromszög jelzésen érjük el a beszálláshoz vezető elágazást, amelyet külön tábla mutat (a jelzés a hegy másik oldalán megy fel a csúcsra, sikeres mászást követően ezen ereszkedünk majd le). Az elágazásnál a fák mögött a törmelékes lejtő tetején már meg is látjuk a beszállót. Mint a legtöbb vasalt úton, itt is erős a kezdet (C szakasz),de az egyre meredekebb falon gyorsan kiérünk a fenyők fölé és az útvonal közepén egy párlányon meg is pihenhetünk, erőt gyűjthetünk és gyönyörködhetünk a kilátásban.

A párkányt követően újra egy nehezebb, meredek szakasz következik (ez talán a legnehezebb része az útnak), de ha ezen átjutunk és leküzdjük vietnami híd előtti rövid D szakaszt is, akkor már csak egy lépés az egész a hídra, majd egy könnyebb mászással már fent is vagyunk. Azért a kilátásért meg kell küzdeni és a híd előtt pár izzadságcseppet lehullatunk a mélybe.Amikor aztán a Kis-Cohárd csúcsáról az utat megmászva lenézünk a Békás-szorosra és a Gyilkos-tóra, úgy érezzük újjá születtünk. Itt tényleg úgy érezzük, hogy megérdemeljük a csúcs-csokit vagy a csúcs-pálinkát. Mi 2017-ben nagyon boldogok voltunk, hogy vállalkoztunk erre az életre szóló kalandra.

Kiindulópont: Gyilkos-tónál található Hotel Turist

Visszaérkezés: Gyilkos-tónál található Hotel Turist

Táv: kb. 200 m mászóút

Szintkülönbség: 173 m

Nehézségi fokozat: C/D

Útvonal: Wild Ferenc via ferrata mászóút

Teljesítés ideje: 2017. június 2.