A Diery-szurdokon át a Kis-Rozsutec csúcsára

2019.06.22

A Kárpát-medencét bemutató túráinkat a Felvidék egyik legészakibb pontján, a Kis-Fátrában folytatjuk.

Régóta készültünk a Kis-Fátrabeli kalandunkra. Tudtuk, hogy a Nagy-Fátra jóval tagoltabb, izgalmasabb kistestvére igazi kihívás lesz a számunkra. A Kis-Fátra hegyvonulata a Felvidék északnyugati részén, az Északnyugati-Kárpátokon belül található, a Tátra-Fátra vidék B7 régióját képezi. A Zsolnai-medencével szomszédos, délen a Nagy-Fátrától a Vág folyó választja el. A hagyomány szerint - amit Werbőczy István Tripartitumában is megerősít (1514 Pars I. titulus 11. § 3.) - a Fátra a magyar címerben található három hegy egyike a Tátra és a Mátra mellett, így különös izgalommal vártuk, hogy a harmadik címerhegyen is ott hagyhassuk lépteinket.Bár a túrára kiválasztott napunkra heves zivatarokat jósoltak, ez nem riasztott vissza minket.

A csapat összerakta felszerelését, bepakoltuk a hátizsákokba, amire csak szükségünk lehetett és behuppantunk a kisbuszba. Belá településről a "transzfer", a Diery-szurdok bejáratához szállított minket és reggel 9-kor már úton is voltunk. A szurdok leküzdése volt a bemelegítés, amit külön élvezetünk, mert több helyen láncon és kapaszkodókon kellett a sziklafalakon mászni.

A sziklaszurdokból kiérve 12 óra körül felértünk a Medzirozsutec-hágóra, ahonnan már jól láthattuk a lenyűgöző formájú sziklatömböt, a Kis-Roszutec-et. Tudtam, hogy erre a csúcsra csak mászva lehet feljutni, így kicsit már kezdtem érezni azt a bizonyos izgalmat a gyomromban, amiket a via ferratak előtt is érez az ember a beszállónál és arra gondol, hogy vajon meg tudom-e majd csinálni, de a többiek nyugalma engem is megnyugtatott. Remek csapatunk volt, kb. fél óra alatt felküzdöttük magunkat a szikla oldalában.

A csúcson kivételes kilátás fogadott minket. Gyönyörködhettünk a környezők hegyekben, a Nagy-Rozsutec, a Nagy-Kriván és a többiek az ég felé meredeztek. Tériszonyom csak leülve múlt el, szerencsére a többség élvezte a magasságot és azt is, hogy viszonylag könnyen feljutottunk. A kilátást a közeledő zivatarfelhők zavarták meg, amire gyorsan úgy döntöttünk, hogy ideje elkezdeni ereszkedni, nehogy a legnehezebb részeken kapjuk a nyakunkba az égi áldást. Szerencsénkre a mászós részek után, a szikla lábánál kapott el minket a vihar. Bár már Erdélyben is tapasztaltuk, hogy a magashegyen a vihar nem játék, ez most sokkal intenzívebb volt és több erőt kívánt meg tőlünk, hiszen a viharban a csúszós terepen még kb. 800 méter ereszkedés állt előttünk. Az esőkabátok és a bakancsok szerencsére bírták a próbát, de nagyon megkönnyebbültünk, amikor elértük a parkoló mellett álló fogadót. A sikeres túrára sörrel és kofolával koccintottunk.

Kiindulópont: Diery-szurdok előtti parkoló (Hotel Diery)Visszaérkezés: Diery-szurdok előtti parkoló (Hotel Diery)

Táv: kb. 14 km

Útvonal: Hotel Diery - Diery-szurdok - kék jelzés - Pod Palenicou - Pod Tanecnicou (1186 m) - Medzirozsutce-hágó (1200 m) - zöld-piros jelzésen - Kis-Rozsutec (Maly Rozsutec) csúcs (1343 m) - zöld jelzés - Osada pod Rozsutcom - zöld jelzés - Hotel Diery