13/8. Pilis (756 m)

2022.03.13

2019. március 23-án, pont egy hónappal az első csúcs, a Magas-bérc meghódítása után, a csillagászati tavaszt is bevárva határoztuk el, hogy ideje egy újabb csúcsot bakancsainkkal bevennünk.

Az időjárás kegyes volt hozzánk, így igazi ajándék időben gyülekeztünk a pilisszentkereszti autóbusz-forduló feletti parkolóban. Az égen egy felhő nem volt látható és már tíz óra körül is legalább 17 fok körüli hőmérséklet uralkodott, így igazi tavaszi hangulatban kis település-történeti beszélgetést követően indultunk el a piros jelzésen.

Kiderült, hogy a Bánk bán hívei által 1213-ban meggyilkolt Gertudis királynét a településtől nyugatra található, III. Béla király által alapított ciszterci apátságban temették el, melynek romjai még ma is megtekinthetőek. Az épületegyüttes a török időkben pusztult el. A XVII. században elnéptelenedő faluba a XVIII. század elején német és szlovák családok érkeztek és mára nagyrészt már csak szlovákok maradtak. A településen is aktív volt a Pilisben Boldog Özséb esztergomi kanonok által 1246-ban alapított pálos rend, és épített barokk templomot 1766-ban.

Ahogy elindultunk a piros jelzésen és a Pilis hegy alatti földekhez értünk egy kicsit elméláztunk arról is, hogy vajon mi lehet az oka annak, hogy annyi barlangot rejt a hegy és hogy 15 fokozottan védett barlangot tartanak számon. Végül kiderült, hogy a hegy túlnyomórészt dachsteini mészkőből áll, ami erősen karsztosodott, így alakulhatott ki annyi barlang. Valaki még azt is tudta, hogy sokáig a Pilis-barlangot tartották a leghosszabbnak a maga 600 méteres hosszával, de ma már tudják, hogy az Ariadne-barlang a leghosszabb, mely 15.100 méter és kutatása, feltárása még ma is zajlik.

A geológiai elmélkedés után készítettünk az indulásról egy majdnem elmaradt csoportképet, majd a zöld jelzést követve elkezdtünk szépen fokozatosan emelkedni. 431 méter állt előttünk, de a jó hangulat, a beszélgetés mellett nem is volt annyira fárasztó a felmenet. Sőt azt kell mondjam, hogy a szerpentin kifejezetten kellemessé teszi ennek a nem éppen alacsony hegynek a megmászását, rengeteg szép kilátópont van, ahol kicsit meg is tudunk útközben pihenni és nagyon szép panorámafotókat is ehet lőni. Nagyjából egy másfél óra alatt feljutottunk, és azt hiszem mindenki elégedett volt. Zalán (5 hónapos), a legfiatalabb csapattag volt a legkiegyensúlyozottabb, egy rossz szava nem volt, amit csodálattal és nagy lelkesedéssel vettünk. Készítettünk egy csúcsfotót, mindenki kitekintett a 17 méter magas kilátóról, ahonnan a Visegrádi-hegység legmagasabb pontja, Dobogókő, a Nagy-Kevély és még a Hármashatár-hegy is kivehető volt. Egy jó alma, szendvics után szépen elindultunk lefele, és az Emma vendéglőben ettünk egy nagyon finom erőlevest.

Mindenkinek ajánlom, hogy nézzenek be, ha arra túráznak, mert finom ételek, jó hangulat és kedves személyzet várja a megfáradt túrázókat.

Szép nap, jó túra volt.

Kiindulópont: Pilisszentkereszt, Pilisszántói utca

Visszaérkezés: Pilisszentkereszt, Pilisszántói utca

Táv: 10 km

Útvonal: Pilisszentkereszt - piros - zöld - zöld háromszög jelzésen a Boldog Özséb-kilátóig majd ugyanezen vissza