13/11. Csóványos (938 m)

2022.03.20

A 13 hegycsúcs közül a Csóványos különleges jelentőséggel bírt a számomra. Egyfelől mint annyian, én is jártam már itt, másfelől feleségemmel az egyik első közös "mászásunk volt" 2016. áprilisában a Nagy-Hideg-hegy, melytől már kb. egy jó óra alatt el lehet érni a Csóványos csúcsát. 2016-ban még jegyespárként jutottunk fel a Börzsöny e magas ormára (az NHH-ra) és szép emlékeink voltak, annak ellenére is, hogy lefelé a kék jelzés helyett a sárga jelzést választottuk és egy nagyon elhanyagolt, bozótos úton a Hegyes-hegy-ormon átvágva kellett leküzdenünk magunkat. De hát az idő mindent megszépít, és azóta már a Kárpátok jó pár csúcsát bezsebeltük, így összeszokott túrázó párosként készültük a Csóványosra. Mégis valami gyermeki izgalom volt bennem, mert úgy éreztem a Börzsöny és a Csóványos nekünk a legek legje. Olyan ez, mint, amikor egy vitorlázást és sebességet kedvelő ember sok év után az Északi-tengeren hajóra száll és egy sportkatamaránnal meglovagolja a jéghideg hullámokat.

Nagybörzsönyben, az Édes Otthon Vendégházban foglaltunk szállást, amit már korábbról jól ismertünk. Kedves kis hely a falu központjában, segítőkész és figyelmes vendéglátókkal.

Tömegközlekedéssel sem nehéz megközelíteni a Börzsöny lábánál fekvő kis települést, hiszen a Nyugati-pályaudvartól Szobig kb. 1-1,5 óra alatt eljuthatunk vonattal, onnan pedig busszal egy fél óra alatt Nagybörzsöny településig.

Nagybörzsöny vagy korábbi nevén Börzsöny (Bersen) egy árpád-kori település, melyről a falu szélén álló Szent István király templom tanúskodik. A kis falu egy időben a bányászat miatt gazdag településnek számított, és még városi rangot is kapott. II. Géza idején érkeztek ide német bányászok és magyar jobbágyok, akik közösen dolgoztak a vidék felvirágoztatásán. Az árpád-kori templom több évszázad magyar imáját őrzi román stílusú, ódon falai között, mely az apró ablakokon beszűrődő napfénnyel olyan áhítatos hangulatot kölcsönöz a betérő vándor számára, mely kevés helyen érezhető. A templom fallal van körbe véve, mely a tatár majd török portyák ellen szolgált védelemül. A tatár támadások emlékét őrzi az oltárfal díszítése, melyen a hagyomány szerint az elfogott és kivégzett tatárok fejei láthatóak kőbe faragva. A látogatás idejéről érdemes előre tájékozódni, hogy nehogy lemaradjunk erről a csodálatos építményről, ha már Börzsönyben járunk.

Pénteki érkezésünk után korán nyugovóra tértünk, hogy a csúcstámadásra kipihenten indulhassunk szombaton.

Egy kiadós reggeli után tíz óra körül kezdtük meg túránkat. Sajnos csak kilenc órától adtak reggelit, amit én kicsit elkésettnek éreztem, de nem volt mit tenni, üres gyomorral nem vállalkozhattunk a folyamatos emelkedőre. A Kossuth utcában, a falu sarkában található Real pont vegyesboltban vettünk még egy-két ásványvizet és ásványi anyagokat tartalmazó italt, majd elindultunk a kék jelzést követve észak-nyugati irányba. Az út elején érdemes figyelni, mert a vízmű épületét követően a kék jelzés a Bogár-kertnél leágazik dél-nyugati irányba a betonútról, melyet mi sem vettünk észre időben, így a betonút és a Börzsöny-patak találkozásánál kellett visszafordulnunk dél-keleti irányban a piros-kék jelzést követve. Egy fél órás kitérőt követve tehát elértük a Báróné kútját, ahonnan egészen a Nagy-Hideg-hegyig gyakorlatilag csak a kék kocka jelzést kell követni.

Ez egy folyamatos 8-10 km-es emelkedés, amelyhez türelemre és kitartásra egyaránt szükség van. Az erdő csodálatos, vadregényes volt, bár az út első szakasza elég nehezen volt járható az erdészet faritkítási tevékenysége miatt. Jó időt sikerült mennünk, így a turista táblán jelzett 2:50 perc helyett mi két óra alatt felértünk a Nagy-Hideg-hegyi menedékházhoz. Felfelé alig találkoztunk túrázóval, melyen csodálkoztunk is, de aztán a turistaház teraszán már többen kávéztak, teáztak. Mi csak egy gyors fotót készítettünk, majd egy 10 perces pihenő után folytattuk utunkat, hiszen még a Csóványost oda-vissza meg kellett járnunk és le is kellett ereszkednünk Nagybörzsönyig.

Negyed egykor lőttünk ki az NHH-ról. A piros, kék jelzést kellett követnünk egészen a Csóványosig. Ezen az úton már bőven találkoztunk túrázókkal. A kilátót egy óra alatt elértük, így már negyed kettőkor élvezhettük a csodálatos kilátást a majdnem 23 méter magas betontoronyból, a Börzsöny tetején.

A tornyot 1978-ban építették geodéziai mérőtoronyként, melynek belsejében lévő rozsdás vaslétrát kellett korábban megmászni a hegységi panorámáért. Ma már a vasbeton torony belsejében újonnan épített 132 acél lépcsőfokot kell leküzdeni, mely sokkal biztonságosabb, így a tériszonyosok is biztosan feljutnak a csodás kilátást nyújtó felső teraszra.

Kevesen tudják, hogy a magas-börzsönyi ősvulkán magassága elérte az 1500 métert, mely később erózió következtében 938 méterig csökkent. Ez a magasság a kaldera mai legmagasabb pontja. A Börzsöny tehát egy egységes vulkanikus kúp lepusztult maradványa.

Megettük szendvicseinket, nagyjából megittuk a folyadékot, ami nálunk volt és fél kettő körül elindultunk vissza az NHH-ra. Szerettem volna lekésőbb fél háromra visszaérni, hogy egy fél órás pihenő és feltöltődés után még sötétedés előtt leérhessünk Nagybörzsönybe. Fél Háromra a hullámzó gerincen vissza is jutottunk a Nagy-Hideg-hegyre, de az utolsó emelkedő már rendesen lelassított minket.

A turistaházban ettünk egy finom bablevest, ittunk egy kávét és három után húsz perccel elindultunk lefelé. A délutáni gyenge nap különösen széppé tette előttünk az őszi erdőt. Öt órára megérkeztünk Nagybörzsönybe és a hét órás túra után örömmel nyugtáztuk, hogy megjártuk. Szép, kemény túra volt.

Kiindulópont: Nagybörzsöny, Kossuth utca (Real pont) (Indulás: 10:00 óra)

Visszaérkezés: Nagybörzsöny, Kossuth utca (Real pont) (Érkezés: 17:00 óra)

Táv: kb. 23 km

Útvonal: Nagybörzsöny - Nagy-Hideg-hegy - Csóványos - Nagy-Hideg-hegy - Nagybörzsöny (kék+piros jelzés, kék kocka jelzésen a Nagy-Hideg-hegyig majd kék+piros, piros X, kék+piros jelzésen a Csóványosig és innen ugyanígy vissza)

Szintemelkedés: 870 m

Szintcsökkenés: 870 m

Szintkülönbség: 1740 m

Teljesítés ideje: 2019. szeptember 21.