13/10. Nagy-Milic (895 m)

2022.03.19

A 13 hegycsúcs kihívást 2019 februárjában kezdtem el teljesíteni, amikor Brennbergbányából emelkedtünk fel a Soproni-hegység legmagasabb pontjára a Magas-Bércre. Tiszta idő volt, így a kilátóból egészen az Alpokig elláttunk.

Azóta három év eltelt, és tizenegy csúcsot sikerült bezsebelni a tizeháromból. Sok szép emlékkel lettem gazdagabb, a helyek sokszor mélyen megérintettek, noha a csúcsok mindenhol megkérték a maguk árát, s az idő is lépegetett velem, nyomomban járt, hiába próbáltam lehagyni. Visszatekintve úgy érzem, hogy jó, hogy elindultam ezen az úton, de jó lenne nem csak úton lenni, hanem megérkezni is. Ezért 2022-ben újévkor a számunkra legtávolabbinak tűnő csúcsra esett a választásom, a vadregényes Zemplén volt soron. Pont öt hónappal az Írott-kő megmászása után ott álltunk a Nagy-Milic lábánál.

Felkészülés

Mivel a 2021-es évet sajnos betegséggel zártam, újév kezdetén nem voltam éppen a toppon, ezért egy kis bemelegítőtábort terveztünk magunknak a Bakonyba. Január 2-án a Hubertlaki-tóhoz (bakonyi "Gyilkos tó"), majd 3-án a Kőris-hegyre kirándultunk fel a Magas-Bakonyban. E csúcsot utoljára 2020 februárjában másztam meg szüleimmel, még a COVID előtt, így kissé hátborzongató élmény volt. Mennyire megváltoztatott mindent azóta a járvány, s közben mégis mennyire ugyanolyan a hegy. Csendes, rejtőzködő betyárként nézett ránk, magányos túrázókra. Néha úgy érzetem, mintha suttognának valamit a büszke bükkösök. Az erdő nyugalma és azonossága csoda elixírként hatott rám és a túra után úgy éreztem, hogy új bőrbe bújtam, készen állok egy újabb évre, az erő, ami az óév végére elveszett, most visszatért.

A "bakonyi edzőtábor" után - ami legalább annyira volt mentális, mint fizikális feltöltődés - még hazaugrottunk, kissé átpakoltuk cuccainkat, és indultunk tovább a Zemplénbe, célba véve Telkibányát.

Az "alaptábor"

Január 6-án érkeztünk meg egy négy órás autóút után a zempléni hegyek lábánál elhelyezkedő szállásunkra, Telkibányára. Ez a kis település Borsod-Abaúj Zemplén Megye északi csücskében, a gönci járásban található. A középkor óta e település az arany-és ezüstbányászatáról, majd porcelángyártásáról volt híres. Nagy Lajos idején még önálló városi kiváltságot is kapott. Manapság már e tevékenységeknek csak a nyomai láthatóak, de ez kis települést tartják viszont az egyik legjobb kiindulópontnak a Zemplénben túrázni vágyóknak. Füzér, Boldogkőváralja, Regéc, Sátoraljaújhely és Sárospatak is elérhető innen fél-egy órás autózással. Mi is tehát itt, az Ezüstfenyő hotelben szálltunk meg, és rendeztük be "Alaptáborunkat".

A Nagy-Milic

Másnap egy bőséges reggeli után, jól megtöltöttük meleg teával termoszunkat, becsomagoltunk egy-egy szendvicset és pár mandarint, majd a térképet, túrabotot, hátizsákjainkat és bakancsainkat magunkhoz véve elindultunk a kocsihoz. Elég hideg volt éjjel, így először az autót jégteleníteni, majd bemelegíteni kellett. E néhány perces művelet után gyorsan bevágtuk magunkat a valamennyire felmelegített járműbe és kék ég alatt indultunk el Füzérre. Hasonló izgalom motoszkált a gyomromban, mint ami a nagyobb csúcsok előtt szokott Felvidéken vagy Erdélyben. Ennek oka pedig az volt, hogy számomra teljesen ismeretlen vidékre indultunk túrázni az ország északkeleti peremvidékén, ahol ilyenkor januárban a madár se jár. Érzetük, ahogyan a bőrünkön feláll a szőr attól az érzéstől, hogy végre megláthatjuk az Eperjes-Tokaji hegylánc legmagasabb csúcsának, Magyarország legészakibb hegyének őrzőjét a Füzéri várat és a kék túra keleti kezdőpontját a Nagy-Milicet. Itt kezdődik a "Másfélmillió lépés Magyarországon" című legendás dokumentumfilm sorozat, melyet túrázóként én is többször végignéztem és mindig áhítattal tekintettem e Zempléni hegyek, távolinak tűnő, vadregényes világára. S most nemsokára ott lehetek, otthonomtól 350 kilométerre, a Milic-csoport lábánál és Rockenbauer Pál lábnyomait követve én is megkísérelhetek feljutni legmagasabb pontjára.

A Füzéri vár parkolójában álltunk meg ahol már a nap elkezdte melegíteni a talajt, de még így is farkasordító hideg volt. Mégis szerencsésnek érzetük magunkat, mivel a szerdai rossz idő ellenére, péntekre egy felhő sem volt az égen és a nap útjában nem állt semmi, hogy a hidegben egy kissé az arcunkat felmelegítse. Ennek ellenére jól beöltözve indultunk útnak, abban a reményben, hogy a jó idő kitart és szép kilátásban lesz részünk.

A Vár-forrás mellett elhaladva a kék útvonalat követve kezdtünk el szépen lassan emelkedni. A talaj fagyott volt, néhol hófoltos, aminek mi örültünk, mert tudtuk, hogy így nem kell majd sárban dagonyáznunk. Az ösvény olyan volt, ahogyan megsütötte a nap a lehullott megbarnult faleveleket, mintha aranyporos úton haladnánk. Csend volt, szél se borzolta az ágak ágait, állatzaj sehol, tényleg madár se járt. Egy jó óra alatt elértük a Csata-réti erdészházat, ahol kicsit megpihentünk, ittunk egy kis forró teát, mert tudtuk, hogy innen kezdődik igazán a túra.

A szintemelkedés nagy részét e szakaszon kell leküzdeni, elérve a Kis-Milicet, ahonnan csodálatos kilátás tárulhat elénk. Valóban megküzdöttünk ezzel a szakasszal, ahol már hóban igyekeztünk feljutni a meredek hegyoldalon, de amikor felértünk, minden fáradtságunkat elfeledtük. A Károly-kilátóból a Várhegyen álló hűséges őrszem, a Füzéri vár és mögötte a zempléni hegyek csipkézett végtelenje tárult elénk.

Igazi csodának éltük meg ezt a szép napot és a kilátást. Innen már csak egy negyed óra alatt elértük a Nagy-Milicet, ahol a magyar és szlovák határon álló magassági pont mellett csináltunk egy-egy képet és indultunk vissza. Nem szerettük volna, ha a nagy hidegben ránk esteledik, és mivel a meleg teánk is elfogyott, kapkodtuk lábainkat. Mikor leértünk a parkolóba és visszatekintettünk a csendes Milic-csoportra, nyugalom fogott el minket. Különlegesen szép túra volt. Már csak a Karancs maradt... (Szerk.: Nem magassági sorrendben teljesítette a kihívást az író, így számára a Nagy-Milic a 12. csúcs volt)

Kiindulópont: Füzéri vár, parokló (Indulás: 09:45)

Visszaérkezés: Füzéri vár, parkoló (Érkezés: 13:15)

Útvonal: Füzéri vár, parkoló - kék jelzésen Nagy-Milic majd ugyanezen vissza

Túra hossza: kb. 9 km

Szintemelkedés: 504 m

Szintcsökkenés: 504 m

Szintkülönbség: 1008 m

Teljesítés ideje: 2022. január 7.